FINNORSZÁG - Miért alszanak a babák dobozban?

Úgy 75 évvel ezelőtt történt, hogy a finn kismamák először kaptak kartondobozt az államtól.

De nem üreset: a doboz egyfajta kezdőcsomag volt, amelyben babaruhákat, ágyneműket és játékokat is találhattak. A dobozt pedig kiságyként is használhatták. Sokak szerint ennek az intézkedésnek köszönhető, hogy mára Finnország büszkélkedhet a világ egyik legalacsonyabb újszülöttkori halálozási arányával.

A hagyomány az 1930-as évekig nyúlik vissza, és minden finn újszülött részesülhet benne, ha édesanyja a terhessége első négy hónapjában megjelenik a terhesgondozáson. Mindegy, hogy milyen családi háttérrel rendelkeznek, ez a doboz egyfajta egyenlő elindulást ad nekik az élethez. Az állam által biztosított kismamacsomagot ma is megkapja minden várandós Finnországban.

A csomagban ma is babaruhák, hálózsák, babakozmetikumok, pelenkák, ágyneműk és egy kisméretű matrac található.

A finn édesanyák két lehetőségből választhatnak: vagy a dobozt kérik az államtól, vagy pénzbeli támogatást, amelynek összege 140 euro – vagyis kb. 40 000 forint. A mamák 95%-a a dobozt választja.

A kezdőcsomag, mint állami támogatás 1938-ban még csak a hátrányos anyagi helyzetű családokat illette meg, aztán 1949-ben ez megváltozott. Akkortól bárki kérhette a dobozt. A kartondoboz nemcsak azokkal a dolgokkal látta el a kismamákat, melyre majd gyermekük születése után szükségük lehet, de hozzászoktatta a várandós anyukákat az orvosi ellenőrzéshez. 

Az 1930-as években Finnország még szegény országnak számított és az újszülöttkori halálozás aránya is magas volt – minden ezer babából 65 kicsit elvesztettek szülei. Ám pár évtized alatt bebizonyosodott, hogy ez az arány sikeresen javítható. A jelenlegi statisztikák szerint Finnországban ez a szám tíz alá csökkent. Persze, ehhez elengedhetetlen volt az is, hogy a ’60-as években bevezették az nemzeti egészségbiztosítási rendszert és a központi kórházhálózatot.

Az eltelt évtizedek alatt a kartondoboz az anyává válás jelképe lett Finnországban. A családtagok általában mind kíváncsiak, hogy a kismama által átvett doboz milyen holmikat rejt. A ma már nagymamakorú asszonyok között is sokan vannak, akik hálásak azért, hogy a gyermeket várók mondhatni természetes bizonytalanságát feloldotta egy kartondoboz, mely minden olyan holmit tartalmaz, amelyre egy újszülött ellátásánál szükség lehet.

Sok családnak a doboz nem anyagi értelemben bizonyul felbecsülhetetlen értékűnek: ezzel a juttatással a kismamák rengeteg időt is megspórolnak, melyet egyébként a babaholmik árának összehasonlításával és a felszerelések beszerzésével töltenének. Hiszen nem kell utánajárni, hogy mi kell a babának, mit hol lehet kapni, és mit hol lehet a legjobb áron megvásárolni. A doboz további előnye, hogy a tartalmát kitevő ruhaféléket a lányok és a fiúk is hordhatják, hiszen azok uniszexek.

A baba-doboz rövid története

Természetesen az évek során sokat változott, hogy mit is rejt a doboz. A 30-as és 40-es években még textilanyagok voltak benne, hiszen ekkortájt az anyák előszeretettel varrtak saját maguk születendő babájuk részére. A II. világháború alatt a pamut és flanel anyagfélékre a Védelmi Minisztériumnak is szüksége volt, így az anyagok egy részét papírlepedőkkel és ruhapólyával váltották ki. Az 1950-es években a készre varrt ruhák száma hirtelen megugrott a dobozok összetételében, majd a ’60-’70-es években ezeket már modern, rugalmas szövetekből állították elő.

A hálózsák például 1968-ban került a csomagba, a rákövetkező évben pedig felbukkant az eldobható pelenka is a doboz kínálatában. Ez utóbbi mondjuk nem sokáig kapott helyet benne: az ezredfordulón az eldobható pelenkák helyét a mosható pelenkák váltották fel környezetvédelmi okok miatt.Kikerültek a cumisüvegek és a cumik is a dobozból – inkább a szoptatást szerették volna propagálni. A döntésnek köszönhetően egyébként a szoptató anyák aránya ugrásszerűen meg is nőtt. Bekerült a pakkba a képeskönyv is azzal a nem titkolt céllal, hogy felkeltsék a kicsik kíváncsiságát a könyvek és később remélhetőleg az olvasás iránt is.


Mi van a dobozban?

Matrac, matracvédő, lepedő, paplanhuzat, takaró, hálózsák vagy horgolt takaró
A doboz maga a kiságy
Téli overáll, sapka, bélelt kesztyű és kiscsizma
Vékonyabb kapucnis overáll és horgolt overállok
Zoknik és kesztyűk, kötött sapka és símaszk
Bodyk, rugdalózók és leggings-ek uniszex színekben és mintákkal
Kapucnis törülköző, körömvágó olló, hajkefe, fogkefe, fürdővíz hőmérő,  popsikrém és fürdető rongy
Textilpelenkák és muszlindarabok
Képeskönyv és rágóka
Melltartóbetétek és gumióvszer

 

A doboz ma már szimbólum: az emberek közötti egyenlőség és a gyerekek fontosságának jelképe.



Mit tanulnának a gyerekek egy ideális iskolában?

Az ókori Görögországban 11 éves korára minden gyermek tudott írni, olvasni, számolni és legalább két vagy három hangszeren játszott.


Ha körülnézünk a mai általános iskolákban, örülhetünk, ha tízből egy olyan gyermek van, aki valamilyen hangszeren játszik.
Kisgyerekkorunktól azt halljuk, hogy csak a tehetségekből lehetnek művészek. A "van hozzá tehetséged, nincs hozzá tehetséged" belénk épült, s készpénznek vettük, mintha genetikailag kódolt képességekről volna szó. S ezért talán meg sem próbáltuk.
Persze vannak emberek, akik messze az átlag szintje felett képesek alkotni, vagy előadni. Létezett - szerencsére - Picasso, Michelangelo, Mozart, Ady, Radnóti, hogy csak néhány csodálatos művészt említsünk. Ezzel együtt hiszünk abban, hogy a művészeti oktatás nem csak a tehetségek kiváltsága.
A művészet, legyen az bármelyik ága, az irodalomtól a zenén át a képzőművészetig, egy-egy nyelv, amelyen keresztül az ember közvetítheti gondolatait, érzéseit. Fontos, hogy az emberek minél többen értsék és beszéljék ezt a nyelvet. Azt állítani, hogy nem érdemes valakinek művészetet tanulni, csak mert nem lesz belőle híres művész, olyan, mintha azt mondanánk a gyermekeinknek, ne tanuljanak meg írni, vagy beszélni, mert úgysem lesz belőlük Kosztolányi. Otthon, egymásnak zenélni, dalolni, festeni, rajzolni legalább olyan sokat jelent, mint idegeneknek tenni ugyanezt. Amelyik családban jelen van a zene, a művészet, a kultúra szeretete és művelése, ott többnyire béke van, nyugalom és kölcsönös tisztelet egymás iránt.

Nem lenne sokkal jobb, ha az általános iskolában megtanulnánk játszva 3-4 hangszeren művészi színvonalon játszani, tudnánk úgy rajzolni, mint egy utcai portrérajzoló, beszélnénk 3 idegen nyelvet, matematikából pedig nem jelentene gondot a differenciálszámítás (sem)?

Mindez nem lehetetlen, csak a bal agyféltekére alapozott hagyományos oktatási formák helyett a jobb agyféltekét kell „előre engedni”!
A világhálón keresve sok-sok lehetőség kínálkozik arra, hogy pár nap alatt új képességeket fedezzünk fel magunkban.
Csak rajtunk múlik…


Mit tanulnának a gyerekek egy ideális iskolában?

Az oktatás az elmúlt 20 évben nem változott semmit. Most is évszámokat bifláznak a fiatalok, magasfokú egyenletekkel bajlódnak, és költő gondolatait próbálják megfejteni. Amikor pedig pályát kéne választani, teljesen tanácstalanok. Bízzunk benne, hogy a változás és a fejlődés az oktatásban is megvalósulhat egyszer.
A teljesség igénye nélkül pár tantárgy, amik jó tanerőkkel kiegészülve hasznosak lehetnek a következő nemzedéknek.

Matematika gyakorlati ismeretek: fejben számolás, pénztárnál a visszajáró pontos követése stb.
Pénzügyi ismeretek: befektetések, kamatozások, bankok és biztosítók, stb.
Irodalom: nem gondolatolvasás, tehát ne a költő, író érzéseit próbáljuk kitalálni, hanem azt nézzük meg, hogy számunkra mit jelent az olvasott mű. Bennünk milyen érzéseket ébreszt és ez mit tanít számunkra. Saját versek, történetek írása.
Testnevelés, vagyis mozgásfejlesztés: ne csak az automata mozgassa a testet, hanem tudatosan használjuk.
Testedzés: mindig más mozgásstílus alapjainak megtanulása, a jógától a harcművészeten át a táncokig, és még a természetjárás is!
Történelem: a tanulságokra helyezve a hangsúlyt, kevésbé az évszámokra. Elismerve azt, hogy lehet, hogy nem is úgy történt... Összefüggéseket láttatni. Ok és okozat, tettek és következmények.
Alkotás: minden, ami a kreatív hobby kategóriába belefér, az alapok megtanítása
Háztartástan és technika. Kár, hogy a régi időkből ez nem maradt meg! Alapismeretek főzésre, mosásra, takarításra. Szögbeverés, fűrészelés, kertészet, növénytermesztés, ház körüli munkák ismerete.
Informatika. Felhasználói és programozói alapok.
Zeneismeret: jobb agyféltekés zenetanulás, különféle stílusok elsajátítása, különféle hangszerek megismerése.
Relaxáció - meditáció, ellazulás, teremtő képzelet, különféle technikák megismerése, gyakorlása
Önismeret, dráma - terápiák, önismereti technikák megismerése, gyakorlása, színészet, karakter- és személyiségtípusok különféle tanai és gyakorlatuk, kommunikációs technikák!!, önkifejezés.
Magyar nyelvtan - helyesírás, szókincsbővítés
Idegen nyelv
Osztályfőnöki óra!! Ez különösen fontos, hogy élő legyen a kommunikáció és az információáramlás a tanárok és diákok között. Bevonva a szülőket és lehetőséget adva közös döntések meghozatalára.

LONDON - Rágógumi művészet

Ben Wilson londoni művész meglátta azt amit mások nem: az utcán kiköpött rágógumikban rejlő lehetőséget.

Nem eltüntetni akarja őket, hanem gyönyörűvé varázsolni különböző színek, minták, alakok ráfestésével.
A feladat eltarthat még egy pár évig. Csak az Oxford street-en 300,000 (!) darab leragadt rágógumi vár az átfestésre, reparálásra.

Ben Wilsonnak nem számít, hogy minden egyes rágót alaposan meg kell tisztítania a lefestésük előtt, ami nem könnyű feladat.

Wilson már 6 éve foglalkozik ezzel a speciális utcai művészettel. Több mint 8000 rágós csodaművet hagyott maga után, amit egytől-egyig lefotóz, és közzéteszi saját honlapján.

 

 

 

OSLÓBAN nincs értelme saját autót venni!

Osló Európa legtisztább levegőjű városa. Vajon ez csak az emberek környezettudatosságának köszönhető?


Oslo népessége más fővárosokkal összehasonlítva nem nagy. Viszont nagy a területe, amelynek kétharmadát védett erdők, dombok és tavak teszik ki.

A norvég családok többségének nincs autója, mert a tömegközlekedés olyan színvonalú, hogy értelmetlen saját járművel közlekedni. Egyre népszerűbbek a kis elektromos autók -  ezeket a közterületeken bárki szabadon feltöltheti egy jelképes összegért megvásárolható „bérlettel”.

 

 

BARCELONA - Hajléktalanokból idegenvezetők

2013 októberétől különleges városnéző túrák indultak Barcelonában: az utcákon lakók kalauzolják a turistákat a városban.

A program keretében 3000 hajléktalan kapott lehetőséget az idegenvezetésre.

Ha egy új városba látogatva nem elégszünk meg az útikönyvünkkel és hús-vér emberektől szeretnénk hallani a város épületei mögött húzódó történeteket, általában diákok, nyugdíjasok, történelem-fanatikusok és hivatásos idegenvezetők vezetnek körbe minket a turistaútvonalakon.


Barcelonában új réteget emeltek be az idegenvezetők közé: egy program keretében hajléktalanokat bíztak meg a turisták kalauzolásával. Ezzel egy részről a munkanélkülieknek nyújtanak kiemelkedési lehetőséget, a turisták pedig újdonsült idegenvezetőik segítségével a megszokottól teljesen eltérő perspektívából ismerhetik meg a várost.

A Hidden City Tours (Rejtett városi túrák) sétáin a látogatók megismerhetik Barcelona történelmét és a régió társadalmi problémáiba is beleláthatnak.


A koncepciót egy hasonló program inspirálta: Nagy-Britanniában már korábban foglalkoztattak hajléktalan idegenvezetőket. Az amerikai nagyvárosokban is több munkanélkülit a turizmusban kezdtek foglalkoztatni, például sokan a reptereken dolgoznak biztonsági őrként.

 

 

HUMOR - Mexikóban egy macska indult a polgármesterségért

„Elege van abból, hogy patkányokra szavazzon? Válasszon macskát!" - ezzel a jelmondattal indítottak egy macskát a polgármesteri választáson a mexikói Xalapa városában.

 

"Egész nap jószerivel csak szunyókál, nem csinál semmit, így aztán megfelel politikusnak. Aki nem talál az emberi jelöltek között számára megfelelőt, szavazhat Morrisra!" – mondta a 10 hónapos macska gazdája.


Nem Morris gazdája az egyetlen, akinek annyira elege van hazája politikusaiból, hogy állatokkal váltaná fel, illetve le őket. Van, aki szamarat, van, aki tyúkot jelölt más városokban polgármesternek.

Egy kis alaszkai városban, Talkeetnában 15 éven át volt macska a polgármester.